sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Telakkamatka Baltic Princessillä Puolaan


Yhteistyössä Silja Line & 40+ blogit


Olin yksi onnekkaista, jotka pääsivät vähän erilaiselle elämysmatkalle, nimittäin viemään Tallink Siljan Baltic Princessin telakkalle Puolaan. Matkaan lähdettiin heti keskiviikkoaamusta klo 5 tuntumassa, jotta ehdittiin ajoissa Turun satamaan, josta laivan oli tarkoitus lähteä klo 8 kohti Gdanskin telakkaa. Kymmenen vuotiaalle Baltic Princessille on tarkoitus tehdä telakalla vähän uudistuksia ja samalla vaihdetaan laivan vaihdelaatikot uuden merkkiksi sekä tehdään mittava 10-vuotis katsastus. Baltic Princess palaa takaisin liikenteeseen kuuden viikon telakkajakson jälkeen 22.2.

Ne ketkä seuraavat instagramissa Kristallinhohtoa, niin pääsivätkin jo tähän reissuun mukaan ihan livenä insta storyn kautta, mutta tässä vielä teillekin kooste, joilta jäi nuo instan storyt näkemättä. 

Matka aika Puolaan saakka oli 22 h ja merimaileja kertyi yhteensä 431 eli 798 kilometriä. Itse en ole tullut edes ajatelleeksi, että kuinka lähellä tuo Puola tosiaan on ja en ole siellä edes koskaan aiemmin käynyt, joten mielenkiinnolla odotinkin Gdaskin vierailua.  Matkaan tosiaan lähdettiin Turusta heti keskiviikkoaamuna ja saavuimme Puolan puolelle torstaiaamulla. Laivaan oli lastattu meidän muutaman bloggaajan lisäksi myös alihankkijoiden henkilökuntaa sekä tietysti laivan omaa henkilökuntaa eli meitä lähti laivan mukana matkaan noin 300 henkilöä. Mukaan lähti tietysti myös iso kasa ruokaa, jotta tuo 300 henkilöä saadaan ruokittua kuuden viikon telakoinnin aikana, vaikka täytyyhän tietysti muonavarastoa täydentää myös Puolassakin. Matkassa oli Suomesta lähtiessä mm. 13.000 kananmunaa, 1.000 kg kanaa ja sama mokoma muuta lihaa, 5.000 sämpylää, 400 pullapitkoa ja kahvia riittää 200.000 kuppiin asti. Eipä sitä itse osaa edes kuvitella, että mikä ruokamäärä noille raavaille isoille työmiehille kuluu telakoinnin aikana.

Vaikka laivalla ei ollut mitkään kaupat tai ravintolat auki, Grill Housin messiruokailua lukuunottamatta, niin meillä oli laivalla erittäin paljon ohjelmaa ja nähtävää. Harvoin sitä saa mennä tutustumaan komentosillalle, vierailemaan kapteenin hytissä tai käymään miehistön tiloissa saatikka konevalvomossa tai itse konehuoneessa. Kaikkea sellaista tuli nähtyä ja kuultua, jota normaalilla risteilyllä edes tule ajatelleeksi ja mitä kaikkea suuri risteilylaiva tarvitsee toimiaakseen ja miten huimat polttoaineen varastot sillä täytyy olla, puhumattakaan siitä kuinka paljon sitä kuluu matkan varrella. Ensi risteilyllä matkan tekoa tulee kyllä taatusti mietittyä ihan eri kantilta.  



Tässä laivan kapteeni esittelee meille loppumatkan osuutta, joka tehdään luotsin kera. Aika kapealta uomalta tuo kieltämättä näyttää, että päästään telakalle asti.




Laivamatkalla oli tarjolla ns. "telakkaruokaa" ja sanotaanko, että eipä ole pitkään aikaan, jollei nyt joulumässäilyjä lasketa, niin tullut syötyä niin paljon mitä tuolla tuli syötyä. Miehistön ruokailu tapahtui Grill Housessa ja laivan kokit olivat loihtineet kyllä erittäin maittavia ruokia ja tietysti kun muonavarastoja oli tarkoitus tyhjentää parhaan mukaan, niin tarjolla oli aina erilaisia ylläreitä ja mm. mätiä ja katkarapuja oli tarjolla jatkuvasti, ihanista jälkkäreistä puhumattakaan.



Kaikki paikat oli tietysti suojattu lattiaa ja tuoleja myöden, etteivät likaannu remontin myötä. Tuo lattian suojana oleva muovi narskui kivasti kenkien alla ja jätesäkkeihin tuolien päälläkin tottui nopeasti eikä niihin vähän ajan päästä edes kiinnittänyt huomiota.




Baltic Princessin suosittu buffetravintola kokee myös uudistuksen ja työmiehet olivatkin jo heti täydessä työn touhussa, kun irtaannuttiin laiturista. Buffet muuttuu Grande Buffet -ravintolaksi, joka on tuttu Silja Linen muilta laivoilta. 


Fashion Street kaupan mallinuket ovat päässeet vähäksi aikaa lepuuttamaan jalkojaan ja olivat kääriytyneet näihin oransseihin muovikääreisiin. Joku siveellisyys sentään, ettei ihan nakuna tarvinnut olla kaikkien katseiden alla.




Lasten pallomeressä oli jäljellä enää vain parisen palloa. Uusi uljas lasten leikkihuone Silja Land aukeaa vanhan matkatavarasäilyksen tiloihin ja Fashion Street kauppa laajenee tähän lasten leikkihuoneen tiloihin. Täytyy kyllä nostaa hattua näiden työmiesten nopeudelle. Eipä siitä kulunut paljonkaan aikaa, kun kuljettiin tämän leikkipaikan ohi ja seuraavalla kerralla olikin enää vain rippeet jäljellä. 



Näihin tiloihin aukeaa ihka uusi ja uljas lasten maailma. Onpa mielenkiintoista sitten nähdä, että minkälainen tästä tilasta tulee.



Sitten päästäänkin itse komentosillan tunnelmiin ja itse laivan kapteenin Andre Brinkin tapaamiseen. Lähtiessämme Turusta vallitsi aikamoinen sumu ja eteenpäin ei nähnyt juuri mitään, joten sumuotorvi soikin aina 2 minuutin välein. Avoimille vesille päästessämme sumu olikin sitten tipotiessään ja saatiin nauttia ihanasta merimaisemasta.


Tänne autokannen alla sijaitsevaan konevalvomoon pääsee aika harva, joten olikin mielenkiintoista käydä täällä tutkailemassa näitä nippeleitä ja nappuloita ja tästä jatkettiin sitten vielä matkaa alaspäin ihan konehuoneeseen asti. Siis sinne jokapojan unelmapaikkaan, jossa näkee miten isot koneet jyskyttää.



Sitten päästäänkin tänne vaikuttavimpaan paikkaan, nimittäin konehuoneeseen, jossa sijaitsevat myös siniset vaihdelaatikot, jotka vaihdetaan telakoinnin aikana kokonaan uusiksi. Konehuoneessa on desibelejä yli 100, joten kuulosuojaimet olivatkin pakolliset varusteet tänne mentäessä eikä muiden kanssa sitten tuolla välin tarvinnutkaan paljon keskustella. 

Alakuvassa myös ihanat blogikolleegat 40+ blogeista, Beachhousekitchen ja Tuula´s life, joiden kanssa tuli seikkailtua tämä risteily. Tässä kuvassa ollaan juuri konehuoneessa ihmettelemässä näitä valtavia koneita.



Laivan kapun Andre Brinkin hytti ja työhuone sijaitsee heti komentosillan vieressä, jossa käytiin myös pistäytymässä ja tervehtimässä kapteenia uudemman kerran. Laivan kapteeni vaihtuu parin viikon välein telakoinnin aikana ja parin viikon päästä tuleekin uusi tilalle.



Laivan saavuttua lähelle Gdanskia, jäimme odottelemaan luotsin saapumista laivalle. Alunperin oli suunniteltu, että luotsi olisi hypännyt kyytiin jo klo 6 aamulla, mutta tuloaika venähti sitten lähemmäksi klo 10, kun oli sen verran muita aluksia myös jonossa ennen meitä. 

Yläkuvassa näkyykin luotsiveneen saapuminen, jota jännityksellä seurasimme komentosillalta käsin. Laivan kyljessä pelastuslauttojen alla on pieni luotsiluukku, josta hän hyppäsi sisään. Gdanskin telakka sijaitsee joen varrella ja loppumatka matkattiin luotsin johdolla ja neljän hinaajan saattelemana telakalle asti. 





Luotsin saapumisesta telakka-alueelle meni parisen tuntia. Aika kapeista väleistä sitä puikkelehdittiin, mutta perille päästiin eikä törmätty matkalla edes yhteenkään jäävuoreen, hih.



Rantautumisen jälkeen, jouduttiin odottelemaan laivassa vielä muutamisen tunti ennen kuin päästiin kipuamaan laivasta ulos Gdanskin maaperälle. Viranomaisten tarkastukset kun ottavat oman aikansa ja tarkistettavana on kaikkien miehistön passit ja muita asiakirjoja, joten prosessissa menee oma aikansa. Tästä suunnattiinkin sitten vielä kiireen vilkkaan tutustumaan Gdanskin vanhaan kaupunkiin ja ehdittiin vielä käydä syömässäkin siellä, ennen kuin palattiin Suomeen to yöllä Finnairin sinivalkoisin siivin. 

Tässä vielä pieni kuvakollaasi pimenevästä Gdanskin kaupungista. Siellä oli vielä ihanan jouluinen tunnelma joulukuusineen ja valoineen. Oli muuten erittäin tunnelmallinen kaupunki kauniine keskiaikaisine taloineen. Tuonne pitää kyllä vielä ehdottomasti mennä joku kerta paremmalla ajalla.








Kiitos Silja Line ja mukavat kanssamatkustajat unohtumattomasta elämysmatkasta! 

Tässä vielä muiden blogikolleegoiden reissupostauksia. Hauska, miten erilaisia postauksia samasta aiheesta saa.

Valkeat laivat



*Postauksen kuvat on otettu kännykkäkameralla*





18 kommenttia:

  1. Voi miten mielenkiintoisen kuuloinen reissu ollut teillä. Vähän vaihtelua normaali risteilyyn! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, ei ollut ihan normiristeily. Oli kyllä mielenkiintoista käydä noissa laivan tiloissa, mihin ei normaalisti pääse.

      Poista
  2. Tuohan on ollut todellinen elämysmatka, eikä varmasti tule ihan heti ainakaan vastaavaa koettua. Kauniin näköinen kaupunki tuo Gdanskin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ei ihan heti taida päästä uudestaan kaikkiin noihin tiloihin kiertelemään. Gdansk oli kyllä muutaman tunnin perusteella käymisen arvoinen ja täytyykin katsoa, että koska sinne ehtisi uudemman kerran.

      Poista
  3. Onpa ollut aika erilainen matka. Europalla olin Siljan vieraana viime keväänä. Jotain uudistuksia oli jo silloin tehty, mutta nyt selvästi suurempaa.

    Tuo jokiosuus on varmasi ollut jännä isolla laivalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo viimeiset pari tuntia kun matkattiin jokea pitkin olikin aika mielenkiintoinen tosiaankin. Piti juosta laivan kannalle ihmettelemään ja vaihdella puolta vähän väliä :) Mielenkiintoista tosiaan nähdä, että minkälaisia nuo uudistukset ovat.

      Poista
  4. Harmittavaa kun oma aikatauluni ei antanut myöden lähteä mukaan tälle matkalle :) Kaikkea jännää siellä on nähty ja koettu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi tosiaan, että sinulta jäi nyt tämä elämysmatka välistä. Oli kyllä oikein onnistunut ja mielenkiintoinen matka.

      Poista
  5. Ihan mahtava reissu teillä ja Puola on näkemättä. Näyttää hyvin paljon Riian kaupungilta rakennuksineen. Mielenkiintoista nippelitietoakin ja aijai miten hyviä katkiksia ym. nams. <3

    Kivaa viikkoa Kride <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa muistutti mielestäni aika paljon tosiaan Riian kaupunkia. Ehdottomasti tuonne Gdanskiin täytyy kyllä mennä paremmalla ajalla tutustumaan. Lennotkaan eivät ole kalliita, joten ei ole siitäkään kiinni. Mukavaa viikonloppua <3

      Poista
  6. Onpa hauska palata 'elämysmatkalle' näiden tarinoiden muodossa! Siellä vilahti myös tutunnäköinen kala- ja äyriäislautanen, tuli kyllä popsittua muutaman viikon edestä laivan katkarapuja! Tuskin maltan odottaa, miltä näyttää uusi Baltic Princess, pakkohan sitä on jossain vaiheessa käydä katsastamassa, se Silja Land -leikkimaa kun on sitten entistä ehompi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, joo todellakin tutun näköinen katkislautanen :) Itse kun en niitä syö, niin pitää aina lainata kaverin lautasta kuvausrekvisiitaksi tai siis itse kuvauskohteeksi :) Mielenkiinnolla odotan kyllä uudistunutta laivaa liikenteeseen.

      Poista
  7. Nyt luin paremmalla ajalla tämän tarinasi. Ja olipa kiva lukea ja palata uudelleen telakkamatkan tunnelmiin. Olihan kerrassaan mielenkiintoinen ja mainio reissu. Ja nuo ruuat! Onneksi minulla oli strech-farkut ylläni, oli se aikamoista herkuttelua. Kiitos vielä valloittavasta matkaseurastasi. Toivottavasti nähdään taasi pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi sinä olit ollut kaukaa viisas ja valinnut ne strechit jalkaan :) Oli kyllä erittäin maittavia herkkuja ja voi sitä ruokamäärää mitä tulikaan syötyä reissun aikana. Toivottavasti tosiaan nähdään taas pian ja viimeistään ainakin silloin 22.2 kun laiva on taas takaisin Turussa <3

      Poista
  8. Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta :)
    Merimaailma on ihanan ihmeellinen ;)
    Mukavaa iltaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että postaus oli mielenkiintoinen. Harvoin tosiaan saa käydä noissa yleisöltä suljetuissa paikoissa, joten oli erittäin mieleenpainuva reissu.

      Poista
  9. Onpas hauskan kuuloinen matka, miksei Tallink aloita normaalia reittimatkaa Gdanskiin! Varmasti ollut mielenkiintoista seurata risteilijän viemistä venetelakalle ja samalla nauttia täyshoidosta, esimerkiksi syömällä hyvää ruokaa. Gdansk näyttää myös todella hienolta, että pitääpä suunnitella, jos sinne lähtisi seuraavaksi.

    VastaaPoista
  10. Tällainen elämysmatka kelpaisi minullekin, kuulostaa tosi mielenkiintoiselta, meillä on vain kokemusta oman mökkirannan venetelakasta. Olisipa hienoa, jos joskus pääsisin myös tutustumaan komentosillalle ja näkemään millainen on ison laivan konevalvomo. Mielenkiintoista olisi myös nähdä ison laivan telakka ja mitä kaikkea siellä tehdään.

    VastaaPoista